Kamil neumí lítat
Téma - Odlišnost, uplatnění ve skupině.
Cíl literární - Žáci pracují s textem, předvídají děj.
Cíl osobnostní, sociální - Žáci vnímají pojem prosociální chování. Rozvoj tolerance, respektu a pocitu sounáležitosti. Žáci si uvědomí, že teprve spojením odlišných vlastností jednotlivců vzniká kvalitní skupina. Žáci chápou, že přejímají zodpovědnost za vlastní činy a rozhodnutí.
Cíl dramatický - Žáci se seznámí s metodami dramatické výchovy, žáci vstupují do rolí, seznámí se s metodami hromadné improvizace - tvoří živý obraz.
Mezipředmětový přesah - Prvouka, přírodověda (říše ptactva), stěhovaví ptáci, výtvarná výchova, pracovní činnosti, hudební výchova
Věková skupina - Předškoláci - 3.třída.
Program vychází z knihy Kamil neumí lítat. Popisuje příběh špačka knihomola, který se místo létání věnoval četbě a studiu. Ostatní ho nechápali a někdy se mu i posmívali. Teprve v den odletu do teplých krajin si Kamil uvědomí, že udělal chybu a smutně hledí za vzdalujícím se hejnem. Špačkové ale Kamila neopustí. Když zjistí, že není s nimi, vrátí se pro něj. Celé hejno Kamila společně nese a Kamil jim brzy dokáže, že i on je platným členem skupiny, když rozpozná blížící se tornádo.
Žáci si prožitkovými metodami vycházejících z dramatické výchovy aktivně projdou celým příběhem. Mají možnost komentovat Kamilovy pocity. Ve skupinové improvizaci rozhodují o Kamilově osudu a zažívají společný úspěch při řešení problému.
