Anotace programu pro MŠ

Program LOD vznikl původně jako prožitkový interaktivní preventivní program pro školy, zejména pro 1. stupeň základních škol. Po pozitivních reakcích dětí i učitelů vznikla přirozená potřeba program rozšířit mezi co nejširším "dětské publikum", tedy i do mateřských škol a naopak i na druhý stupeň ZŠ. Některé programy z prvního stupně jsou již v původní verzi vhodné právě pro předškoláky. Další budou postupně vznikat přímo se zacílením pro mateřské školy. Témat a knih je nevyčerpatelné množství, tak se budeme mít stále na co těšit:) 

Společným jmenovatelem programu je vždy prožitek a složka literární, osobnostní a dramatická, Samotný název programu LOĎ je tedy zkratkové slovo z počátečních písmen hlavních pilířů programu a zároveň velmi úderným a symbolickým názvem pro celý program. Ne nadarmo se říká, že jsme všichni na jedné lodi😊. Spolupráce a nové obzory jsou též samozřejmou a přirozenou součástí programu. 

Zejména v mateřských školách je program obohacen o složku hudební (práce s orffovými nástroji či bubny cajony ze společnosti Cartoncajon), výtvarnou. Hudební a výtvarné aktivity jsou zakomponovány do lekce tak, aby byly součástí motivace lekce. Výtvarná aktivita na závěr. Součástí každého programu je výtvarná aktivita, která má v závěru lekce funkci jak reflektivní, tak "nahrazuje" též pracovní listy, které jsou součástí programu pro žáky ZŠ. Výtvarná aktivita probíhá jako společná aktivita žáků i paní učitelky, je tedy kooperativní a výsledkem je společná práce, která zachycuje důležité momenty programu. Společné dílo třídě zůstane jako vzpomínka na program a zároveň jako inspirace pro další případnou tvorbu k danému tématu. 

Do příběhu či situace vstupujeme s dětmi formou dramatických metod. Vstup do rolí, jednání v roli, popř. v roli postav z příběhu či nastolené situaci, zajišťuje dětem bezpečné prostředí, ve kterém se mohou dotknout témat, se kterými se setkávají v běžném životě.